Nem lesznek többé zöld rendszámos hibridek
A tegnap esti Magyar Közlönyben megjelent döntés szerint 2024. szeptember 1-jétől a hibrid járművek már nem kaphatnak zöld rendszámot, és 2026. november 30-ig a korábban kiadott zöld rendszámokat is le kell cserélni az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt autók esetében.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közleménye szerint ezzel lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók időszaka.
A plug-in hibridek (és a hatótávnövelt elektromos járművek) zöld rendszámának megvonását a minisztérium azzal indokolja, hogy
- a tulajdonosok a vártnál gyakrabban és nagyobb mértékben használják a járművek belső égésű motorját, így a valós vezetési körülmények között mért kibocsátásuk három-ötszöröse a laboratóriumi tesztek eredményeinek,
- valamint az elmúlt években egyre több olyan jármű jelent meg, amely nagyobb belső égésű motorral rendelkezik, mint az átlagos benzin- vagy dízelüzemű autók, mégis elektromos meghajtással kiegészítve ugyanolyan kedvezményekben részesülhettek, mint a nulla kibocsátású autók, miközben valójában szennyezőbbek.
Mivel a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi hatása nagyobb, mint a zéró kibocsátású járműveké, és lehetőséget teremt arra, hogy zöld rendszámos luxusterepjárók is kihasználják a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a nulla kibocsátású és a plug-in hibrid járművek azonos mértékű támogatása.
A zöld rendszám megvonása közvetlenül csak a parkolási kedvezmény megszűnését eredményezi azokban a 21 városban – köztük Budapesten – ahol ezt a kedvezményt még nem vonták meg korábban.
Az ÉKM közleménye végül hozzáteszi, hogy "folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is", ami arra utal, hogy hamarosan döntés születhet a hibridek vagyonszerzési illeték, teljesítményadó, regisztrációs díj és cégautó adó mentességének megszüntetéséről is.