Csatlakozók, töltési típusok
Az egyenáram azt jelenti röviden, hogy van egy pozitív és egy negatív pólus, a pólusok között van valamekkora feszültség. Ilyenek az akkumulátorok, ceruzaelemek, stb. De akkor mi a váltóáram? Szebb nevén váltakozó áram, jelentése, hogy az a bizonyos pozitív és negatív polaritás folyamatosan változik. Európában ez másodpercenként 5-szer változik (50Hz), ráadásul szinusz függvény szerint. És, hogy ez miért jó? Így tudunk transzformátorokat használni, olcsóbban tudjuk szállítani (kisebb veszteséggel) a villamos energiát, ráadásul az erőművekben is könnyebb előállítani forgó mozgásból.
A konnektorunkban, a villanyóránál, de még a távvezetékeknél is váltóárammal találkozunk. Az autó akkumulátorához viszont egyenáramra van szükség, és itt válik ketté a két töltési metódus.
DC-töltés
A DC-töltők, vagyis a villámtöltők, magukban tartalmazzák azt a nagyteljesítményű elektronikát, ami átalakítja a betáplált váltóáramot egyenárammá, és közvetlenül az akkumulátorba tölthetjük.
Ezzel elérhetünk hatalmas teljesítményt akár 200kW-ot, autó és töltőtípustól függően. Ezek a töltők nem alkalmasak mindennapi használatra, ezek arra hivatottak, ha hosszú utazásunk során a mielőbbi továbbhaladásunk megoldódhasson. A nagyteljesítményű DC töltés velejárója a hőképződés, amely megfelelő hűtés nélkül károsítja az akkumulátort, hosszú távon sok villámtöltés az akku gyorsabb degradációját, tönkremenetelét okozza.
AC-töltés
Ebben az esetben az áram átalakítását egyenárammá az autó fedélzeti töltője végzi, amelynek a teljesítménye korlátozott. Ez autótípustól függően 3,7kW, 7,4kW, 11kW, vagy 22kW lehet.
Ebbe a kategóriába tartoznak az autóhoz kapott konnektoros lassú-töltők, és a fixen telepített fali gyorstöltők (nem villám), de az utcai Type-2 töltőoszlopok is.
Itt a falitöltőkben nem történik áramátalakítás, a fali töltők a villamosenergia biztonságos továbbításáért a töltés vezérléséért, a minél kedvezőbb töltésért felelős. Egy okos falitöltő képes csak a napenergiával megtermelt energiát továbbítani autónk számára, képes dinamikus terhelésmegosztásra a házunk és autónk között, esetleg több autó között. Otthoni töltés esetén AC töltésről beszélünk.
Csatlakozók
Type-1 csatlakozó (AC töltés max 7,4kW)
A Type 1 típusú csatlakozó egy fázison legfeljebb 7,4 kW (230 V, 32 A) teljesítménnyel tud tölteni, ez elsősorban régebbi főleg japán autókon található. (Nissan Leaf, Mitsubishi, Opel Ampera). Ha autónk ezzel a csatlakozóval szerelt akkor csak egy fázison tudjuk tölteni, de webáruházunkban megtalál Type1 - Type2 adaptert, mellyel a legtöbb töltő használható.
Type-2 csatlakozó (AC töltés max 22kW)
Type 2-es csatlakozó az európában használatos szabvány csatlakozó. A legtöbb nyilvános töltőállomás Type2-es aljzattal van felszerelve. Az összes 3 fázisú Mode 3 utcai gyorstöltőkábel Type 2-es csatlakozóval van ellátva. A legtöbb fali töltő is ezt a csatlakozót használja.
Kombinált csatlakozó CCS2 (DC töltés max 170kW)
Az egyenáramú (DC) töltéshez, a járművekbe speciális csatlakozókat építenek be a gyártók. Sok esetben ez egy külön csatlakozó aljzat az autón. Ez a csatlakozó a villámtöltésre használatos, pl.: benzinkúti villámtöltő, Tesla Supercharger, Mobiliti villámtöltés.
CHAdeMO (DC max 50kW)
CHAdeMO töltő (japán szabványból átvett, japán elnevezéséből: O cha demo ikaga desuka – "Kér egy kis teát?")
Ezt a töltési szabványt Japánban fejlesztették ki, és 50 kW-ig képes tölteni a megfelelő nyilvános töltőállomásokon. Főleg régebbi japán autókon megtalálható: pl: 2016 előtti Nissan Leaf.